Wypad ze znajomymi po pracy do pubu czy sobotnie popołudnie spędzone gdzieś w klimatycznym klubie – kto z nas nie lubi takich chwil? Rozrywka i odrobina relaksu potrzebna jest każdemu, a wiadomo, że najlepiej odstresować się gdzieś „na mieście”. W każdej większej czy mniejszej miejscowości nie brakuje miejsc, w których można by miło spędzić czas. Kluby rozrywkowe zachęcają klientów przeróżną ofertą: niektóre organizują koncerty na żywo, inne puszczają na telebimach ważne mecze, a jeszcze inne stawiają na trunki z całego świata. Do wyboru, do koloru. Każdy z pewnością znajdzie coś dla siebie. Mimo że na ilość klubów rozrywkowych czy klubo-kawiarni narzekać nie można, to jednak wciąż można znaleźć miejsce na kolejny. Warto tylko mieć na taki biznes dobry i oryginalny pomysł.

Najważniejsza lokalizacja

W tym przypadku bardzo duże znaczenie dla powodzenia całego przedsięwzięcia ma lokalizacja naszej klubo-kawiarni. Koniecznie musimy znaleźć miejsce usytuowane przy często uczęszczanych ulicach. To ważne, aby lokal znajdował się na szlaku codziennych wędrówek jak największej ilości osób, bo to gwarantuje nam stały napływ nowych klientów. Część z nich zajrzy do środka tylko z ciekawości i jak im się spodoba to zostaną stałymi gośćmi, inni po drodze do pracy mogą wstąpić na kawę, a kolejni wracając wieczorem do domu wpadną na małe piwko. Obok klubu powinni więc cały czas przechodzić nowi ludzie. Równie istotne jest też to, aby lokal znajdował się na parterze, aby potencjalny klient mógł bez problemów i prosto z ulicy do nas wejść. To wbrew pozorom ma duże znaczenie.

Tego typu lokale najlepiej jest otwierać w miastach akademickich, czyli tam gdzie funkcjonują duże uniwersytety, szkoły wyższe – czyli po prostu tam, gdzie sporą część społeczeństwa stanowią studenci. Wiadomo przecież, że to oni najczęściej korzystają z tego typu miejsc.

Koszt

Uruchomienie klubu rozrywkowego to na sam start dość pokaźny wydatek. Trzeba zainwestować nie tylko w lokal w dobrym położeniu (a to ja wiadomo bezpośrednio przekłada się na czynsz), ale także na jego wyposażenie. Odpowiednia adaptacja i urządzenie lokalu będzie kosztować sporo, bo oprócz takich podstawowych sprzętów jak meble, konieczne też będzie urządzenie baru, zakup ekspresu do kawy i systemu fiskalnego. Wszystko to pochłonie ponad 150 tys. zł.

Magnesem, który przyciągnie do naszego klubu klientów, będzie też wystrój i aranżacja wnętrza – o ile oczywiście urządzimy go w prawidłowy sposób. Taki lokal przede wszystkim powinien być jednak estetyczny i po prostu schludny i czysty. Na to musimy zwracać szczególną uwagę bo raz zrażony klient np. zachlapanym obrusem na stole lub klejącym się barem już do nas nie wróci. Zadbajmy o fajną i sympatyczną atmosferę tego miejsca. Niech ma ono swój niepowtarzalny klimat i niech klienci czują się w nim komfortowo. Żeby tak się stało koniecznie należy zapewnić im maksymalny komfort i poczucie oraz dyskrecję.

Pomysł

Nasz lokal, aby był chętnie i często odwiedzany, nie powinien oczywiście bazować tylko na sprzedaży kawy czy piwa i innego alkoholu. Wiadomo, że to jest podstawa tego biznesu, ale warto pomyśleć też o dodatkowych atrakcjach. Jeżeli wynajmowane przez nas pomieszczenie jest duże lub jeżeli lokal składa się z co najmniej dwóch pomieszczeń, to rozważmy pomysł wstawienia tam jednego lub dwóch stołów do bilarda, można też zorganizować miejsce na „rzutki”, które przecież nie wymagają jakiejś większej przestrzeni. Pomyślmy też o scenie, która pozwoliłaby od czasu do czasu na organizowanie wieczorków przy muzyce na żywo. W takich kameralnych miejscach występy muzyków na żywo są naprawdę atrakcyjne i przyciągają. Poza tym w okresach jakichś większych wydarzeń sportowych, jak np. EURO 2012 dobrym pomysłem jest też postawienie na transmisje na żywo. Mecze reprezentacji polskiej przyciągać będę tłumy – tego możemy być pewni, bo przecież najlepiej się kibicuje „naszym” w dobrym towarzystwie i przy zimnym piwku.

Pozwolenia i koncesje

Największym problemem przy realizacji tego biznesu okazać się mogą wymagane pozwolenia i koncesje na alkohol, którą wydaje właściciel budynku i urząd miasta, który musi posiadać wolne limity w danym rejonie. Jeżeli lokal jest usytuowany w kamienicy mieszkalnej, to na koncesję wyrazić zgodę muszą jej mieszańcy. To wiąże się często z ich protestami i narzekaniem. Bardzo często dochodzi też do sytuacji, że chcą oni wymusić na właścicielu lokalu obietnicę, że klub będzie działał tylko do godziny 22:00. A przecież na coś takiego, żaden lokal rozrywkowy, który chce przyciągnąć młodych ludzi, zgodzić się nie może.

Jak uzyskać koncesję na alkohol?

W celu uzyskania koncesji na wydawanie w naszym lokalu alkoholu będziemy musieli przygotować projekt architektoniczny. Dzięki temu łatwiej nam będzie dostosować obiekt do wymogów sanepidu. Plan oraz zezwolenie kosztować nas będzie1,5-2 tys. zł.

Przy załatwianiu koncesji na alkohol musimy też pamiętać o tym, że można strać się o trzy oddzielne zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych: do 4,5 proc. zawartości alkoholu oraz na piwo, powyżej 4,5 proc. do 18 proc. oraz na alkohole mocne. Jeżeli chcemy mieć je wszystkie, to musimy liczyć się z wydatkiem rzędu 3150 zł.