Na całym świecie, także w Polsce panuje moda na zdrowy styl życia i zdrową żywność. Mamy coraz większą świadomość tego co jemy. Nie ograniczamy się już tylko do dań z kuchni rodzimej, która choć pyszna, to jednak do najzdrowszych nie należy. Eksperymentujemy, szukamy nowych smaków i nowych dań. Nasze serca podbija kuchnia śródziemnomorska, ale także indyjska, chińska i japońska. Szczególnie zdrowa jest ta ostatnia, więc tym samym ma najwięcej w ostatnim czasie zwolenników. Polacy dotychczas głównie mięsożerni przerzucają się na ryby, produkty świeże i naturalne. W kuchni japońskiej jak wiadomo dominuje ryż, przetwory z soi, warzywa, ryby, wodorosty czy skorupiaki. Wszystko pyszne i zdrowe. Niestety nie każdy ma czas na przygotowywanie w domu tych często pracochłonnych posiłków, dlatego coraz większym powodzeniem w naszym coraz bardziej zamożnym społeczeństwie stają się bary sushi, które serwują japońskie jadło i podają z zieloną herbatą albo sake.

Takie lokale biją ostatnio rekordy popularności. Powstaje też ich coraz więcej, choć nasycenia rynku jeszcze się nie obserwuje. Właściwie to dobry moment, aby właśnie na taki biznes postawić. Teraz jest najlepszy moment na tego typu inwestycje, bo moda na zdrową żywność wciąż rośnie, a barów sushi wcale nie jest aż tak dużo.

Wybór lokalizacji

Żeby jednak mieć naprawdę sporą szansę na odniesienie sukcesu konieczny jest odpowiedni wybór lokalizacji naszego baru. Idealne miejsca to kameralne uliczki starówki wielkich miast, albo właśnie wręcz przeciwnie – bliskie sąsiedztwo centów handlowych i biurowców, gdzie toczy się gra o wielki biznes. Nie ma co przecież kryć, że klientami takich lokalów jak bary sushi są raczej osoby dość zamożne, którym się dobrze powodzi. Są to ludzie nowocześni, którzy nie boją się eksperymentować, lubią być „na czasie” i pokazywać, że stać ich na własne przyjemności.

Oczywiście im bardziej atrakcyjna lokalizacja tym wyższa cena najmu. Koszt miesięcznego wynajmu naprawdę atrakcyjnego lokalu np. w centrum Warszawy to nawet 10 tysięcy zł, ale z tym trzeba się liczyć myśląc o takim biznesie. W końcu klientami barów sushi będą biznesmeni, ludzie znani i bogaci. Często celebryci z okładek pism i czasopism. Chociaż coraz częściej w tego typu miejscach można już spotkać zupełnie „normalnych” i „przeciętnych” przedstawicieli kasy średniej.

Wyposażenie

Oczywiście znalezienie lokalu to nie wszystko. To tak naprawdę dopiero początek, bo teraz trzeba będzie poświęcić kilka miesięcy na odpowiednie przystosowanie pomieszczeń pod punkt gastronomiczny i zaaranżowanie go w taki sposób, aby przyciągał klientów. Pamiętać jednak musimy o tym, że nasz lokal nie tylko powinien być atrakcyjny dla gości, ale musi przede wszystkim spełniać wszelkie wymogi administratora budynku i sanepidu. Tu szczególnie istotna jest dobra wentylacja, przyda się też klimatyzacja, choć to dodatkowo podniesie koszty remontu lokalu o kolejne kilkanaście tysięcy złotych. W lokalach gastronomicznych ważna jest jednak nie tylko sala dla gości i klientów, bo tak naprawdę sercem każdej restauracji jest kuchnia. Musi być urządzona w sposób przemyślany i zaplanowany. Powinny się w niej też znaleźć wszystkie niezbędne sprzęty i narzędzia, czyli m.in. sporych rozmiarów lodówka, zamrażalnik, piec, kuchnia mikrofalowa, stoły ze stali nierdzewnej, zlewozmywaki, zmywarka. Warto też pamiętać o tym, że bar sushi pod tym względem wymaga szczególnej troski i dbałości.

Dobry kucharz

Czym byłaby jednak najlepiej urządzona i wyposażona restauracja gdyby zabrakło w niej świetnego szefa kuchni. Dobry kucharz to warunek sukcesu w branży gastronomicznej. W końcu to od jego umiejętności i zdolności kulinarnych zależy powodzenie restauracji. Jednak w obecnych czasach nie wystarczy talent, aby być docenianym. Coraz częściej dobry szef kuchni musi posiadać też osobowość, dzięki której będzie przyciągał klientów. Wtedy to nie tylko serwowane przez niego potrawy, ale i on sam stanowić będzie prawdziwą wizytówkę baru sushi. Nietrudno nie zauważyć, że współcześni wybitni kucharze stają się nawet gwiazdami mediów. Są zapraszani do telewizji, radia i stają się prawdziwymi gwiazdami.

Trafienie na naprawdę dobrego kucharza w sprawach sushi może się jednak okazać dość trudne. W Japonii mistrza sushi szkoli się nawet dziesięć lat, w Polsce byłoby to jednak niewykonalne. Mającemu prawdziwy talent wystarczy spokojnie półtora roku doświadczenia w kuchni japońskiej, aby każdy klient był zadowolony.

Promocja i reklama

Oczywiście świetny w swoim fachu kucharz przyciągnie klientów, ale dopiero wtedy gdy fama o jego nadzwyczajnych umiejętnościach rozniesie się wśród klientów. Na taką dobrą opinię i renomę będzie jednak musiał trochę popracować, dlatego żeby na samym początku bar sushi nie stał pusty konieczna jest skuteczna kampania promocyjna. W reklamę powinniśmy zainwestować dość spore pieniądze, bo w końcu musimy jakoś zaistnieć na rynku i dać klientom znać, że jesteśmy. Nie bez powodu mówi się, że reklama dźwignią handlu. Bez odpowiedniej promocji nie uda się przebić nawet najlepiej zapowiadającemu się przedsiębiorstwu.

Tekst przygotowany przy współpracy z: tamashisushi.pl