Polacy, szczególnie ci młodsi, coraz większą uwagę zwracają na swoje zdrowie, wygląd i dobre samopoczucie. Coraz więcej klientów mają różnego typu kluby fitness, gabinety odnowy biologicznej, siłownie i inne miejsca gdzie można zregenerować ciało, wypocząć i zrelaksować się. Coraz popularniejsze życie w zgodzie z naturą, dbanie o swoją kondycję spowodowało, że także coraz częściej odwiedzamy ośrodki SPA, oferujące zabiegi dla ciała i ducha. Salony SPA to po prostu gabinety odnowy biologicznej, które łączą ze sobą funkcje kosmetyczne z gimnastyką i poprawą kondycji. Jest ich w Polsce już ponad 10 tysięcy, ale z racji tego, że ich popularność systematycznie rośnie, to ta liczba jest niewystarczająca. Jeszcze nie tak dawno klientami SPA były praktycznie tylko kobiety, teraz to się zmieniło, bo i mężczyźni nie stronią już przed takimi miejscami.
Popularność salonów SPA napawa optymizmem i każe sądzić, że jest to biznes przyszłościowy. Zainwestowanie we własny gabinet odnowy biologicznej może więc okazać się strzałem w dziesiątkę. Sukces może być pewniejszy jeżeli zamiast tradycyjnego SPA postawimy na Day SPA, czyli salon typu miejskiego, oferujący usługi relaksacyjne i upiększające. To rozwiązanie może przynieść naprawdę spore zyski, bo przecież duża część młodych ludzi, mimo że chciałaby bardzo korzystać z tego typu salonów, to jednak nie decyduje się ta to z jednego prostego powodu – brak czasu. Zabieganie, kariera, pogoń za pieniądzem powodują, że nie ma się czasu dla rodziny, a co dopiero powiedzieć o jakimś wypoczynku.
Popyt
Popyt na tego rodzaju usługi jest co prawda spory, ale nie da się ukryć, że ten rynek do najłatwiejszych nie należy. Jest też dość zróżnicowany i na większe zyski można liczyć na pewno bardziej zimą niż podczas ciepłych miesięcy. Prowadząc ten biznes bardzo szybko zauważymy, że większość klientów będzie chciała sobie zafundować regenerację jesienią i zimą – to wtedy czujemy się najgorzej i potrzebujemy każdego sposobu na to, aby poczuć się lepiej. Latem i późną wiosną salony SPA odchodzą nieco w zapomnienie, ale także i w tym okresie mogą liczyć na stałych klientów, choć ich liczba będzie niższa.
Prowadząc taki biznes musimy być świadomi tego, że z gabinetów odnowy biologicznej korzystają głównie młodzi i wykształceni ludzie. Są to też raczej osoby, którym powodzi się nieźle, dobrze zarabiają, mają odpowiedzialną pracę i bardzo mało czasu dla siebie, w tym na samodzielne wykonywanie zabiegów upiększających czy relaks. Korzystają więc ze SPA.
Lokalizacja
To właśnie z tego powodu tego typu gabinet powinniśmy ulokować w dużym mieście, najlepiej w centrum, w pobliżu lub nawet wewnątrz galerii handlowej. Można też oczywiście pomyśleć o SPA na osiedlu mieszkaniowym, to jest zdecydowanie tańsza opcja, ale też bardziej niepewna. Może się jednak udać, jeżeli na danym osiedlu mieszka dużo młodych ludzi.
Lokal, w którym zamierzamy urządzić nasz salon powinien mieć co najmniej 80-100 metrów kwadratowych. Na takiej powierzchni spokojnie powinno dać się wyodrębnić trzy pomieszczenia, w których będą wykonywane zabiegi. Osobno powinna być też urządzona recepcja.
Oferta
Jednak w tej branży nie tylko lokalizacja ma znaczenie. Równie ważny jest sam pomysł na salon SPA, nasz zamysł jak to wszystko przygotować, aby przyniosło zamierzone rezultaty. Przyda się tu oczywiście dobry biznesplan, w którym największy nacisk położymy na zaproponowaną klientom ofertę. Powinna być ona jak najbardziej atrakcyjna i przyciągać. Koniecznie trzeba wyróżnić się na tle konkurencji. Można to zrobić między innymi poprzez wprowadzenie do oferty egzotycznych masaży czy zabiegów wykonywanych tylko przy użyciu kosmetyków jakiejś znanej i oryginalnej marki. Obowiązkowo w naszej ofercie powinno się jednak znaleźć miejsce na różnego rodzaje masaże, profesjonalne peelingi całego ciała, maski na ciało, oczyszczające, na twarz i plecy czy wykonywanie makijażu permanentnego. Powinniśmy więc oferować co najmniej:
masaż czekoladowy,
masaż indyjski,
masaż antycellulitowy,
masaż podgrzewanymi kamieniami),
peeling cukrowy,
peeling owocowy,
maski na ciało morska,
maska na ciało borowinowa,
maska na ciało z glinki),
zabiegi manicure’u,
zabiegi pedicure’u,
Dobrym pomysłem jest też dodatkowo zainwestowanie w solarium.
Sprzęt
Oczywiście żaden salon SPA nie będzie istniał bez profesjonalnego i specjalistycznego sprzętu. Już na samym początku musimy zainwestować w takie urządzenia jak:
-leżanka do masażu,
-fotel kosmetyczny,
-natryski,
-zestawy do pedicure’u
-zestawy do manicure’u,
A także wyposażenie typu:
-profesjonalne stoliki,
-statywy,
-taborety i krzesła dla personelu,
-parawany.
Jeżeli chcemy mieć naprawdę dobrze wyposażony gabinet, to musimy się liczyć z wydatkiem rzędu 150 tys. zł. Oczywiście to tylko na początek, bo z czasem konieczna będzie wymiana zużytych maszyn, a także zainwestowanie w dodatkowy sprzęt, który pozwoli na poszerzenie oferty o kolejne zabiegi. Ostatnio bardzo modna jest depilacja całego ciała – wykonują ją już nawet mężczyźni, dlatego pewnie nie obejdzie się też bez zakupu urządzeń do depilacji a także ujędrniania skóry.