Otrzymanie pięknej i gustownie ułożonej wiązanki niejednokrotnie cieszy bardziej niż jakiś wyszukany prezent. Imieniny, urodziny, rocznica, chrzest czy ślub – każde z tych wydarzeń trudno wyobrazić sobie bez pięknych bukietów, kupowanych w sklepach florystycznych i kwiaciarniach. Kwiaty przydają się więc zawsze. Obdarowywanie bliskich osób w taki sposób to miła tradycja, która raczej nie przeminie. Chyba każdy z nas lubi być obsypywany bukietami, choć głównie obdarowywanymi są panie. Mężczyźni kupują kwiaty, gdy chcą wyrazić, że kochają, gdy chcą pokazać że pamiętają, albo gdy muszą przeprosić. Bez względu na powód pięknie wykonana wiązanka zazwyczaj potrafi rozgrzać każde kobiece serce. Trudno nawet wyobrazić sobie świat bez kwiatów. Oczywiście nie każdy ma przydomowy ogródek, w którym wyhodować może przecudne okazy oryginalnych roślin, większość z nas po kwiaty udaje się jednak do kwiaciarni. Te prawdziwe oblężenia przeżywają co prawda kilkanaście razy w roku, ale i na co dzień nie mogą raczej narzekać na brak klientów. W końcu każdego dnia ktoś inny może obchodzić swoje własne, prywatne święto.
Otworzenie kwiaciarni wydaje się więc być biznesem skazanym wręcz na sukces. Nic jednak nie przyjdzie samo i tak jak w każdej działalności tak i tu przyda się trochę szczęścia i dobry biznesplan. Sprawę ułatwiłyby też wrodzone umiejętności i zmysł estetyczny, który przydaje się do tworzenia oryginalnych i zachwycających kompozycji kwiatowych. Kto się jednak z takim darem nie urodził w dość prosty sposób może oszukać los korzystając po prostu ze specjalnych kursów florystycznych. W tej branży koniecznie trzeba też być na bieżąco w kwestiach kwiatowych i wiedzieć, co w danej chwili jest na topie i jakie są trendy. Bo moda na kwiaty wciąż się zmienia, więc aby kwiaciarnia nadążała z duchem czasu jej właściciel musi być na czasie i wiedzieć co jest obecnie popularne i jakie dodatki obowiązują w danym sezonie. Być może nie wszyscy wiedzą, ale w tej branży naprawdę wiele się dzieje.
Zanim założysz kwiaciarnię
Założenie własnej kwiaciarni nie wydaje się w sumie zbyt skomplikowanym procesem. Nie potrzeba specjalnej zgody, ani koncesji, ani kierunkowego wykształcenia. Wystarczą umiejętności, talent i dar. To jednak może okazać się za mało jeżeli nie zadbamy odpowiednio o kilka innych dość ważnych elementów.
Przede wszystkim istotną rolę w powodzeniu przedsięwzięcia odgrywa lokalizacja i położenie kwiaciarni. Musi to być miejsce często odwiedzane, położone w ruchliwym punkcie miasta. Najlepiej gdyby było to śródmieście lub samo centrum, ewentualnie sklep florystyczny można ulokować w centrum handlowym – rozwiązanie najprostsze z możliwych i skuteczne albo w pobliżu cmentarza lub miejsc popularnych podczas randek. W takiej lokalizacji na pewno na brak ruchu i klientów nie będziemy narzekać.
Zawczasu pomyśleć wypada też o punktach, w których będziesz mógł się zaopatrywać w świeże kwiaty. Zapoznaj się ze znajdującymi się w najbliższej okolicy giełdami czy hurtowniami kwiatowymi. Porównaj ich ceny i ofertę, a będziesz wiedział gdzie jechać w pierwszej kolejności. Obowiązkowo musisz też poznać ceny hurtowe kwiatów i pozostałych akcesoriów niezbędnych do tworzenia bukietów. Jak najlepiej zaznajom się też z konkurencją, jeżeli takowa jest. Dowiedz się o niej jak najwięcej, poznaj ich słabe i mocne strony. Takie rozeznanie pozwoli ci na obiektywną ocenę sytuacji i zdecydowanie czy ten biznes ma sens. Da ci też przewagę nad konkurencyjnymi zakładami, bo będziesz wiedział czego się po nich możesz spodziewać.
Promocja
Wejście na rynek nowej firmy zawsze jest trudne. Dużo prościej jest zdecydowanie tym przedsiębiorcom, którzy zadbają o odpowiednią reklamę i promocję. Skutecznie przeprowadzona kampania marketingowa to połowa sukcesu, dlatego na reklamie nie oszczędzaj. Zainwestuj w ulotki, ogłoszenia w prasie i internecie. Stwórz własną stronę WWW. Na początek, na rozkręcenie kwiaciarni, możesz też zaoferować klientom atrakcyjne rabaty i upusty. Dzięki temu plotka o nowej kwiaciarni rozejdzie się lotem błyskawicy.
Koniecznie zadbaj też o gustowną aranżację kwiaciarni. To jak się będzie prezentować w dużej mierze przełoży się na twój sukces. Zmysł artystyczny, estetyczny przyda się więc nie tylko do komponowania wiązanek i bukietów, ale także i do zaaranżowania witryny sklepowej i stoiska. Wszystko musi być zrobione ze smakiem, gustownie, a jednocześnie przyciągać klientów i zachęcać ich do zrobienia kwiatowych zakupów właśnie u ciebie.
Dochodowe okresy
Oczywiście biznes ten kręci się cały rok, choć nie da się ukryć, że są w tej branży pewne szczególnie „gorące” dni, kiedy drzwi kwiaciarni rzadko się zamykają. Są to:
- Dzień Babci i Dziadka w styczniu
- Walentynki w lutym
- Dzień Kobiet w marcu
- okres Wielkanocy (marzec/kwiecień)
- Pierwsze Komunie w maju i czerwcu
- Dzień Matki w maju
- koniec roku szkolnego we wrześniu
- Dzień Nauczyciela w październiku
- Wszystkich Świętych w listopadzie
- okres Bożonarodzeniowe
Oprócz tego oczywiście intensywny czas ślubów, czyli okres od maja do października oraz wszystkie popularne imieniny.