BachusBiznes gastronomiczny? Puby, kawiarnie, bary fast food, restauracje dla klasy średniej – to wszystko już oklepane i pełno tego w miastach. Jeżeli chcesz zarobić dobre pieniądze, warto pomyśleć o konkretnej specjalizacji. Winiarnia – to może być całkiem dobry i mało konwencjonalny sposób na biznes. Pubów w okolicy jest pewnie mnóstwo. Piwiarni również, ponieważ chmielowy trunek znakomicie wpisuje się w polską mentalność. Winiarni już tyle nie znajdziesz, a przecież taki lokal może przynieść całkiem intratne zyski!

Dlaczego wino?

W ciągu ostatnich kilku lat „Newsweek”, „Polityka”, „Forbes” i inne media donosiły, że Polacy coraz częściej i chętniej piją wino. Forbes donosi, że rocznie Polak wypija około 7 litrów wina, z czego 3,5 to wina gronowe. Polacy lubią czerwone wina francuskie i hiszpańskie – półwytrawne, również półsłodkie. Pod względem spożycia wina zajmujemy wprawdzie dopiero 35. miejsce w Europie, jednak od 2004 roku sprzedaż win gronowych w naszym kraju wzrosła aż o 56%!

Po wina bardzo często sięgają przedstawiciele klasy średniej i elity intelektualnej. Pracownik akademicki zdecydowanie częściej sięga po flaszkę dobrego wina niż po kufel z piwem. Podobnie przedstawiciele innych prestiżowych zawodów. Według badań konsumenckich Polacy lubią pić wino (np. w pubach), chociaż już niekoniecznie je kupować. Częściej zdarza im się jednorazowo degustować kilka kieliszków. I tu właśnie powstaje znakomite pole działania dla biznesu.

Jakie wina?

Bachus Bachusowi nierówny – nie trzeba być znawcą i koneserem, aby o tym wiedzieć. Jakie wina lubią kupować Polacy? Przede wszystkim Polacy się europeizują, więc coraz więcej wybiera klasyczne wina gronowe. Przeważnie czerwone – co również jest klasyczne. Nie jesteśmy wielkimi miłośnikami win białych. W swojej winiarni oczywiście warto mieć również kilka win owocowych, najlepiej lokalnych produktów. Jednak większość Twojego asortymentu powinna opierać się przede wszystkim na trunkach z winogron.

Teraz kwestia smaku. Polacy najchętniej piją wina półwytrawne i półsłodkie. Tutaj masz bardzo szeroki wybór dobrych win – od kalifornijskiego Carlo Rossi po eleganckie wina włoskie, hiszpańskie, francuskie (nieco wyższa półka cenowa). Jednak w dobrej winiarni zawita również koneser, warto mieć też dobre wina wytrawne. Bardzo orzeźwiające, niedrogie i szlachetnie wytrwane są wina chilijskie.

Kwestia ceny. Polacy nie lubią wydawać za butelkę wina więcej niż 30 złotych. Wynika to z ogromnej popularności sieci dyskontów (Lidl, Biedronka), gdzie całkiem niezłe wino można kupić za dwadzieścia kilka złotych. Są jednak tacy, którzy gotowi będą zapłacić więcej za niepowtarzalne wrażenia smakowe. Powinieneś więc być przygotowany w szerokim przedziale cenowym.

No i oczywiście kwestia pochodzenia. Polacy lubią wina francuskie, hiszpańskie i włoskie. Miłośnicy słodkich trunków nie pogardzą jednak winami mołdawskimi, bułgarskimi, węgierskimi.

Elegancki trunek, elegancki wystrój

Jeżeli decydujesz się na otwarcie winiarni, warto pomyśleć również o odpowiednim wystroju wnętrza. Miłośnicy wina lubią delektować się nim w pomieszczeniach klasycznych, eleganckich, urządzonych ze smakiem. Pomyśl o tym!