Firma budowlano-remontowa

Choć koniunktura jest dziś gorsza niż np. dwa lata temu, to jednak w porównaniu z innymi sektorami rynku branża budowlana trzyma się nieźle.  Jest faktem, iż w niektórych rejonach kraju panuje w budownictwie spory zastój, są jednak województwa, w których nadal dużo się buduje. Jak podaje GUS, najlepsza sytuacja panuje w województwie śląskim oraz mazowieckim, a także w takich aglomeracjach, jak Wrocław, Poznań, Gdańsk, Kraków oraz Szczecin.

Zanim uruchomimy firmę

W tych realiach decyzja o prowadzeniu własnej firmy budowlanej powinna być dobrze przemyślana i poprzedzona dokładną analizą rynku. Firma będzie bowiem działać w warunkach ostrej konkurencji i o jej przetrwaniu zdecyduje duża liczba zleceń. Dlatego być może najważniejszą umiejętnością przedsiębiorcy budowlanego jest dziś trudna sztuka zabiegania o klienta.

Przed założeniem firmy warto również odpowiedzieć sobie na pytanie, czy bardziej opłacalne będą roboty ogólnobudowlane czy wąska specjalizacja w jednej konkretnej dziedzinie. Należy jednak dodać, iż zdaniem praktyków, ów dylemat jest dzisiaj nieco pozorny. Bowiem w sytuacji, w której trzeba walczyć o zlecenia, należy być przygotowanym na obie możliwości.

Praktyczna wskazówka

Podczas rejestracji firmy należy wpisać jak najwięcej kodów PKD odpowiadających konkretnym usługom budowlanym, podając własną specjalizację jako „przeważającą działalność gospodarczą”. W ten sposób rejestrujemy przedsiębiorstwo jako firmę ogólnobudowlaną, nawet jeśli zamierzamy się zająć wyłącznie np. dekarstwem. Zyskujemy w ten sposób większe pole manewru i możemy liczyć na większą liczbę zleceń.

W sytuacji, w której trafi nam się zlecenie wykraczające poza zakres naszej specjalizacji, zawsze możemy zatrudnić pracowników z odpowiednim doświadczeniem lub nawiązać współpracę z inną firmą budowlaną, która wykona prace jako nasz podwykonawca.

Reasumując, należy stwierdzić, iż dziś – paradoksalnie – najlepszą strategią jest specjalizacja w jednej wąskiej dziedzinie połączona z oferowaniem jak najszerszego zakresu usług.

Formalności

Aby założyć firmę budowlaną, nie trzeba mieć żadnych licencji czy pozwoleń, wystarczy jedynie wpis do ewidencji. W przypadku, kiedy będziemy zatrudniać pracowników, musimy zgłosić ów fakt do Państwowej Inspekcji Pracy.

Podczas rejestracji firmy warto wybrać jako miejsce prowadzenia działalności opcję „na terenie całego kraju”.

Koszty

Zależą od wielkości firmy oraz zakresu świadczonych przez nią usług. W przypadku jednoosobowych firm remontowo-budowlanych (typu „złota rączka”) do otwarcia firmy wystarczy 10 tys. złotych. W tej sumie mieszczą się koszty podstawowych narzędzi budowlanych oraz koszt zakupu środka transportu (na początek wystarczy używany samochód dostawczy).  Kupno pojazdu stanowi niezbędny wydatek, gdyż auto jest potrzebne do przewożenia materiałów budowlanych, dojazdów na plac budowy lub do domu klienta. W specjalistyczne wyposażenie na tym etapie działalności lepiej nie inwestować, gdyż bardziej opłacalne jest korzystanie z usług wypożyczalni sprzętu budowlanego. Warto również być finansowo przygotowanym na sytuację, w której trzeba będzie zainwestować pieniądze w materiały, rozliczane ze zleceniodawcą po zakończeniu pracy.

Najważniejsze – czyli jak zdobywać klientów

W powszechnej opinii najlepszą reklamą firmy jest poczta pantoflowa, czyli opinie zadowolonych klientów, którzy polecają jej usługi swoim znajomym.  Jednak firma, która startuje niejako od zera, raczej nie może liczyć na taką formę promocji. W tej sytuacji o zlecenia należy walczyć w inny sposób.

-internetowe licytacje – obecnie funkcjonuje kilka portali (np. oferia, favore, ofereo itp.) na których można umieścić wizytówkę firmy i za niewielką miesięczną opłatą brać udział w licytacji ofert.

– strona internetowa – jest sygnałem fachowości oraz profesjonalizmu. Powinna zawierać opis świadczonych przez firmę usług, dane kontaktowe oraz opinie klientów.

– nawiązanie współpracy z architektami wnętrz, pośrednikami w obrocie nieruchomościami lub producentami materiałów budowlanych

– udział w szkoleniach – wielu producentów materiałów budowlanych organizuje bezpłatne szkolenia produktowe, po ukończeniu których firma uzyskuje certyfikat i trafia do bazy rekomendowanych podwykonawców. Istnieje więc duża szansa na to, iż klient korzystający z materiałów producenta, zechce skorzystać z usług certyfikowanej firmy.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz