Uruchomienie agencji bankowej, opartej na formule franczyzy, nie jest zadaniem zbyt skomplikowanym, nie wiąże się również z wysokimi kosztami. Większość banków deklaruje, iż do otworzenia nowej placówki wystarczy kwota 30 tys. zł, powiększona o ewentualne nakłady na adaptację lokalu. Najtańsze jest uruchomienie działalności pod szyldem Monetii, bowiem wynosi ono zaledwie 4500 zł.

Jak z tego widać, franczyza bankowa należy do jednej z najtańszych franczyz na rynku, co z pewnością tłumaczy jej dużą popularność. Nie należy jednak zapominać, iż finansowy sukces placówki zależy od spełnienia kilku warunków.

 

Warto wiedzieć

Należy podkreślić, iż banki poszukują partnerów do prowadzenia placówek ajencyjnych przede wszystkim w małych oraz średnich miejscowościach bądź na obrzeżach aglomeracji, rezerwując atrakcyjne sprzedażowo centra miast dla własnych oddziałów. Ponadto oczekują od przyszłego ajenta biznesplanu określającego potencjał danego miejsca w zakresie siły nabywczej dla poszczególnych produktów. Tak więc ajent, decydując się na określoną lokalizację, powinien umieć oszacować, czy w danym miejscu rentowność przedsięwzięcia będzie wysoka.

Kolejnym krokiem jest zakupienie odpowiedniego wyposażenia lokalu. Punkt ajencyjny musi posiadać przynajmniej dwa stanowiska komputerowe, specjalistyczne oprogramowanie, drukarkę, sejf, meble biurowe, a także dobrze widoczny szyld oraz miejsce na materiały promocyjne i reklamowe. Do tego dochodzą koszty opłaty licencyjnej, ubezpieczenia lokalu oraz instalacji systemów bankowych (warto w tym miejscu dodać, iż niektóre banki rezygnują z tej opłaty, a także partycypują w kosztach wyposażenia lokalu).

Chociaż banki chętniej decydują się na współpracę z partnerami, którzy mają doświadczenie w bankowości lub ubezpieczeniach, jednak nie jest to stała reguła. Jeśli franczyzobiorca jest dynamiczny, wykazuje się przedsiębiorczością i ma pojęcie o technikach sprzedaży, z reguły może liczyć na akceptację swojej aplikacji.

Z kolei osoba planująca uruchomienie ajencji bankowej powinna przeanalizować szereg czynników, określających zasady współpracy z bankiem. Warto zwłaszcza wziąć pod uwagę zakres oferty produktowej, jaką bank udostępnia w sieci ajencyjnej oraz wysokość prowizji otrzymywanej przez agenta od sprzedaży poszczególnych produktów. Dla agenta najbardziej opłacalna jest oferta zbliżona do oferty oddziałów własnych banków, zawierająca takie produkty finansowe, jak konta osobiste, lokaty czy karty kredytowe, kredyty gotówkowe, hipoteczne oraz gospodarcze.

6

Co zapewnia bank

Przede wszystkim cykliczne szkolenia z zakresu nowych produktów i standardów jakości obsługi, stałą opiekę menedżera regionu, ryczałtową kwotę na lokalne działania reklamowe, pomoc w realizacji lokalnych akcji promocyjnych oraz materiały marketingowe (broszury, ulotki, stojaki, wyklejania reklam na witrynach okiennych itp.).

Ponadto franczyzobiorca, korzystając z wielokrotnie już sprawdzonej metody na udaną działalność, może liczyć na wielu zainteresowanych ofertą danego banku klientów, a tym samym – na szybkie osiągnięcie zysków.