W naszym kraju od jakiegoś czasu widać wzrost zainteresowania zdrowym trybem życia. Polacy zaczynają o siebie dbać, więcej ćwiczą, biegają, uprawiają jogging, wielu też zaczyna interesować się bardziej egzotycznymi formami sportu, które pomagają modelować nie tylko ciało, ale także uzdrawiają duszę. Niewątpliwe do tego typu rekreacji należy joga, której głównym zadaniem jest zrelaksowanie ciała i umysłu oraz zredukowanie stresu.

W związku z tym prawdziwe oblężenie przeżywają szkoły jogi. Tych, choć powstaje coraz więcej, wciąż jest za mało, aby zaspokoić całe zapotrzebowanie na tego typu zajęcia. Tego typu miejsc brakuje głównie w mniejszych miejscowościach, gdzie nie są otwierane zapewne z obawy o brak klientów. Wydaje się jednak, że jest to obawa nie uzasadniona, bo zainteresowanie jogą wzrasta nie tylko w wielkich metropoliach.

Jeżeli rozważasz otworzenie centrum jogi w swoim mieście, to najpierw rozejrzyj się po okolicy i sprawdź czy nie będziesz miał konkurencji. Jeżeli najbliższa taka szkółka znajduje się kilkadziesiąt kilometrów od Ciebie, to przystąp jak najszybciej do realizacji marzenia.

Czego potrzebujesz żeby zacząć?

Lokal

Przede wszystkim lokalu. Wybierając odpowiednie miejsce weź pod uwagę lokalizację, bo ta może mieć kluczowe znaczenie w tym biznesie. Jeżeli to możliwe, wynajmij pomieszczenie znajdujące się jak najbliżej centrum miasta. Będzie Ci wtedy łatwiej rozkręcić interes, choć wiadomo, że koszt najmu będzie wysoki. Na dobrej lokalizacji nie powinieneś jednak oszczędzać, bo to połowa sukcesu. Równie istotny jest sam lokal, w który będziesz prowadził swój biznes. Najlepiej jeśli będzie to budynek wyposażony w kilka sal, większych i mniejszych, oraz w przynajmniej jeden gabinet. Sale musisz zaaranżować specjalnie do zajęć jogi, a więc koniecznie muszą się tam znaleźć lustra, które pozwolą na łatwiejsze nauczenie się poszczególnych figur oraz maty, które są niezbędne na sali ćwiczeń.

Instruktor

Jeżeli nie masz odpowiedniego wykształcenia i wiedzy, to do prowadzenia szkoły jogi będziesz potrzebował przynajmniej jednego instruktora. Pamiętaj, że nauczycielem jogi może zostać tylko osoba, która ukończyła trwające 3 lata kursy nauczycielskie. Nie zatrudniaj więc pracowników nie spełniających tych wymagań. Postaw na wykwalifikowaną osobę, bo to Ci się opłaci.

Wkład finansowy, czyli ile potrzebujesz pieniędzy na początek?

To, ile środków będziesz potrzebował na samo uruchomienie centrum jogi, zależy w dużym stopniu od tego gdzie ulokujesz szkółkę, czyli jaki będzie koszt najmu oraz od tego ile funduszy pochłonie samo wyposażenie lokalu i przysposobienie go do prowadzonej działalności. Nie będzie to jednak zapewne kwota niższa niż 15 tysięcy złotych.

Do tego doliczyć musisz wynagrodzenie dla instruktora/ów, opłaty za media oraz oczywiście nakłady na promocję szkółki. Nie bez przyczyny mówi się, że reklama dźwignią handlu – na niej, mimo kryzysu, nie powinno się oszczędzać. Szczególnie na samym początku, gdy biznes dopiero raczkuje. Promocję szkoły rozpocznij od założenia jej strony internetowej, na której zamieść najważniejsze informacje, m.in. kontakt, adres, mapkę z dojazdem, cennik (na początki ceny muszą być konkurencyjne, aby przyciągnąć klientów). Reklamuj się też w mediach lokalnych. Wykup banery na popularnych serwisach informacyjnych, w gazecie i radiu. Postaw też na reklamę zewnętrzną i zainwestuj w billboard w często uczęszczanym i odwiedzanym przez mieszkańców miejscu. Zatrudnij też ulotkarza, który rozniesie foldery promocyjne szkoły po całym mieście.

Zysk

Twój zysk zależy oczywiście od tego ile osób uda Ci się zachęcić do skorzystania z Twojej oferty. Początki będą pewnie trudne – jak w każdym biznesie, ale potem, jeżeli dobrze wykorzystałeś budżet przeznaczony na promocję, nie powinieneś narzekać na brak chętnych. W najlepszym okresie możesz liczyć na udział w zajęciach od 80 do 200 osób miesięcznie. Oczywiście największy ruch w biznesie odczujesz w sezonie wiosennym i jesiennym, natomiast mniejsze zainteresowanie jogą będzie latem i zimą, a szczególne w okresie świąt Bożego Narodzenia. To w tej branży normalne i nie powinno Cię martwić.