Chyba nikt nie wyobraża sobie dnia bez filiżanki dobrej kawy. Niektórzy piją ją zaraz po przebudzeniu, aby zacząć funkcjonować, inni wolą delektować się nią w czasie lunchu lub po obiedzie. Ktoś lubi małą czarną, ktoś inny z mlekiem bądź cukrem. Gusta i upodobania są różne, jednak bez względu na to jaką kawę lubimy, to pijemy ją w jednym celu: ma nas pobudzić do działania. Kiedy zaczynamy czuć znużenie i zmęczenie marzymy tylko o kubku aromatycznej kawy, bo tylko kofeina może nas postawić wtedy na nogi. Gdy jesteśmy poza domem jedynym ratunkiem okazuje się kawiarnia… Tych choć w każdym mieście jest sporo, to na brak klientów nie narzekają. Okazuje się bowiem, że kawa sprzedaje się doskonale. Jeżeli więc szukasz pomysłu na biznes, to kawiarnia może Ci przynieść spore zyski.
Lokalizacja i klimat
O powodzeniu tego typu biznesu zasadniczo decydują dwa czynniki: lokalizacja i klimat lokalu. Jeżeli chcesz osiągać zadowalające zyski koniecznie musisz znaleźć odpowiednie miejsce pod kawiarnię – musi być to punk często odwiedzany, a więc w grę wchodzi tylko centrum miast: główny deptak, rynek starego miasta, reprezentatywna ulica albo, jeżeli już nie ma wyjścia, to centrum handlowe.
Szukając odpowiedniego lokalu miej jednak na uwadze wytyczne sanepidu, które są jasno określone dla tego typu pomieszczeń oraz przepisy prawa budowlanego. Pamiętaj więc, że Twoja przyszła kawiarnia musi mieć co najmniej 3 metry wysokości, dwa wejścia, klimatyzację i kanalizację. Jeżeli uda Ci się taki lokal zdobyć, to następnym krokiem jest urządzenie go tak, aby przyciągał klientów i sprawiał, aby czuli się oni tam dobrze. Klimat i atmosfera lokalu ma kluczowe znaczenie, dlatego zadbaj o to szczególnie – rozważ nawet zatrudnianie w tym celu specjalisty – dekoratora i aranżera wnętrz.
Zadbaj o jakość
Jeżeli chcesz zdobyć serca klientów to nie zapominaj o jakości. Niestety, w Polsce w ciąż parzenie kawy jest traktowane niedbale i nie poświęca się temu należytej uwagi i staranności. A to karygodny błąd.. Żeby kawa miała niesamowity, niezapomniany smak i aromat ważna jest przede wszystkim jakość ziarna, ale również ogromne znaczenie odgrywa tu stopień palenia, świeżość kawy, jakość i sprawność urządzenia, w którym się ją przyrządza oraz umiejętności baristy. Dlatego oprócz doskonałych jakościowo ziaren warto też zainwestować w dobry personel i w świetnych baristów. Obsługa kawiarni powinna być na odpowiednio wysokim poziomie i znać się na kawie oraz potrafić umiejętnie doradzać klientom. Doskonali pracownicy muszą być przygotowani na każde pytanie, nawet te najtrudniejsze.
Ile to będzie kosztować?
Chcąc otworzyć kawiarnię powinieneś liczyć się z wydatkami rzędu 50-80 tysięcy złotych. To koszty wynajmu lokalu, jego wyposażenia i aranżacji oraz zakupu towaru. Oczywiście do tego dochodzą jeszcze opłaty za media, pensje pracowników, koszty podatkowe. Jest to więc biznes dość kosztowny, ale dość szybko wszystkie wydatki mogą się zwrócić. Jeżeli tylko zdobędzie się zaufanie klientów, a o to najtrudniej, to później pójdzie już z górki. W końcu koszt wytworzenia filiżanki kawy jest od kilku do nawet kilkunastu złotych niższy niż jej cena w kawiarni. Sporo więc można na tym biznesie zarobić.