Wiele osób zajmujących się amatorsko fotografią lub videofilmowaniem skrycie marzy o tym, by przekształcić swoją pasję w dochodowy biznes i uruchomić własny punkt fotograficzny. Jednak praca zawodowego fotografa wymaga specyficznych predyspozycji. Zdaniem wielu osób od lat działających w tej branży, zawodowy fotograf musi być wrażliwym artystą, bystrym obserwatorem, dobrym psychologiem, a jednocześnie sprawnym menagerem oraz logistykiem. Powinien również dysponować odpowiednim kapitałem, gdyż dziś założenie zakładu foto wiąże się ze sporymi wydatkami, których lwią część stanowią koszty zakupu wysokiej jakości sprzętu dla profesjonalistów.
Lokal i sprzęt
Pierwsza decyzją powinien być wybór odpowiedniej lokalizacji punktu foto. Dobrym miejscem do prowadzenia tego typu działalności są centra handlowe, duże osiedla, skupiska firm i zakładów pracy, Opłaca się również otworzenie zakładu w sąsiedztwie szkół oraz ważnych urzędów.
Powierzchnię lokalu należy dostosować do oferowanych usług. W przypadku, gdy w punkcie będą wywoływane zdjęcia oraz wykonywane fotografie dokumentowe, minimalna powierzchnia lokalu powinna wynosić przynajmniej 50 m2. Do zaaranżowania ciemni będzie również konieczne oddzielne pomieszczenie, do którego nie będzie docierać światło. Ponadto w zakładzie należy wydzielić miejsce, w którym będą robione zdjęcia (studio), a także część, w której zostanie ustawiona lada sklepowa.
Kolejnym etapem jest skompletowanie profesjonalnego sprzętu. Punkt należy wyposażyć w dobrej klasy drukarkę, komputer posiadający specjalistyczne oprogramowanie, szafę, która pomieści sprzęt fotograficzny oraz regały, na których staną ramki z wykonanymi w studio fotografiami, a także różne foto gadżety. Jeśli w zakładzie będą organizowane sesje zdjęciowe, należy zadbać o takie akcesoria, jak studyjne lampy błyskowe, stabilizatory, parasolki, ekrany, statywy i głowice, mikrofony itp.
Oczywiście, najważniejszym wydatkiem będzie kupno dobrej kamery video oraz wysokiej klasy aparatów fotograficznych przeznaczonych dla zawodowców. Konieczny będzie również zakup dodatkowych obiektywów, filtrów, wizjera kątowego, osłon przeciwsłonecznych, futerałów itp. (sprzęt używany podczas sesji plenerowych). Wreszcie ostatnim sporym wydatkiem powinno być kupno samochodu, którym będzie można dojeżdżać na zaplanowane sesje.
Reasumując, należy stwierdzić, iż na otworzenie zakładu foto należy przeznaczyć około 160-200 tys. zł.
Oferta
Jako że koszty uruchomienia punktu foto są dość wysokie, zdecydowanie warto zawczasu określić potencjalne źródła dochodów oraz oszacować, czy tego typu działalność gospodarcza przyniesie nam zyski. Należy również pomyśleć o innych, niż tylko uzyskany dochód, metodach finansowania firmy, np. za pomocą kredytu inwestycyjnego albo leasingu.
Podstawą działalności większości punktów foto jest realizowanie zleceń komercyjnych – sesje ślubne, ciążowe, dziecięce, reportażowe, różnego rodzaju uroczystości (studniówki, chrzciny, pierwsze komunie). Dochodowym zajęciem są również sesje reklamowe oraz wykonywanie zdjęć dokumentowych (np. na potrzeby firm deweloperskich). Warto również rozważyć wprowadzenie takich usług, jak wywoływanie czarno-białych lub też kolorowych odbitek z nośników cyfrowych i analogowych, renowacja starych fotografii, nanoszenia zdjęć na kubki i koszulki. Ciekawym pomysłem jest również stworzenie bazy zdjęć, które klienci za niewielką opłatą będą mogli wykorzystać np. na swoich stronach internetowych.