Jeszcze kilka lat temu wydawało się, iż usługi krawieckie bezpowrotnie odejdą do lamusa. Kupowana na targowiskach lub w sieciówkach szyta seryjnie tania odzież wyparła ubrania krojone na miarę. Ponadto przy relatywnie niskich cenach ubrań prościej było kupić nową bluzkę lub sukienkę, niż starą naprawić lub przerobić.  Jednak moda na sklepy z używaną odzieżą oraz outlety sprawiła, iż punkty poprawek krawieckich wróciły do łask klientów i ponownie cieszą się dużym zainteresowaniem. Nie da się ukryć, iż na renesans usług krawieckich wpłynęło również wyraźne zubożenie polskiego społeczeństwa.

Od czego zacząć

Od znalezienie dobrej lokalizacji. Zdaniem fachowców, najlepszym miejscem na otworzenie punktu usług krawieckich jest centrum handlowe, główna ulica miasta lub bliskie sąsiedztwo sklepów z nową lub używaną odzieżą. Powierzchnia lokal nie musi być duża, wystarczy 10-17 m2. Dobrym miejscem są również osiedlowe centra handlowe.

Kolejnym etapem jest sprecyzowanie oferty. Warto zawczasu określić, czy będziemy wykonywać wyłącznie przeróbki, czy również oferowali klientom ubrania na miarę. W tym drugim przypadku warto wyposażyć punkt krawiecki w profesjonalne urządzenia, np. zestaw prasowalniczy, podszywarkę, stebnówkę, overlock, stół krojniczy, a także wydzielić w lokalu kącik na przymierzalnię z lustrem, ladę do przyjmowania zamówień oraz miejsce, w którym będzie stał manekin.  Na sprzęt i przygotowanie niewielkiego lokalu należy przeznaczyć od 20 do 40 tys. W przypadku punktu napraw i przeróbek koszt otwarcia będzie nieporównanie mniejszy.

Jak znaleźć klientów

Oprócz tradycyjnych form promocji (ulotki, ogłoszenia w osiedlowej gazetce reklamowej) warto zareklamować nowy punkt krawiecki, np. odwiedzając okoliczne sklepy odzieżowe i zostawiając w nich ulotkę lub firmową wizytówkę. Można również wprowadzić dodatkową usługę „odbiór i dostawa rzeczy /usługi do domu klienta”.

Ponieważ w branży krawieckiej istnieje sezonowość, warto pomyśleć o jednoczesnym uruchomieniu dodatkowej działalności. Wiele punktów łączy usługi krawieckie ze sprzedażą używanych ubrań, artykułów pasmanteryjnych, modowych dodatków, takich jak apaszki, chusty, paski, rajstopy, torebki.