Rynek nieruchomości zmienia się w Polsce jak w kalejdoskopie, ale mimo wszystko jest to wciąż jedna z branż, która się rozwija. Raz szybciej, raz wolniej, ale raczej nie zniknie, bo przecież gdzieś mieszkać trzeba. W ostatnich miesiącach na rynku nieruchomości widać spore ożywienie. Popyt rośnie nie tylko na prywatne mieszkania, ale także na powierzchnie biurowe, handlowe czy magazynowe. Z tego względu warto rozważyć pomysł otworzenia własnego biura nieruchomości.
Bez licencji ani rusz
Pierwszym problemem, który może nam zniweczyć nasze plany może być konieczność posiadania odpowiedniej licencji, którą legitymować powinien się każdy pośrednik w obrocie nieruchomościami. Potwierdza ona
jego wiedzę i umiejętności, a także uwiarygodnia w oczach klientów. Bez takiego dokumentu nie ma więc nawet po co zaczynać. Najpierw trzeba zdobyć wymagane uprawnienia. Jak to zrobić? Konieczne będzie zaliczenie półrocznych praktyk u licencjonowanego pośrednika i przejść postępowanie kwalifikacyjne, a na końcu zdać egzamin przed Państwową Komisją Kwalifikacyjną. Na zaliczenie wszystkich tych etapów musimy więc przeznaczyć co najmniej10 miesięcy. Licencje nadaje Minister Budownictwa, który prowadzi także centralny rejestr osób posiadających odpowiednie uprawnienia.
Inne wymagania
Oprócz licencji pośrednikiem w obrocie nieruchomościami (według Ustawy z dnia 21.08.1997 roku o gospodarce nieruchomościami) może zostać osoba:
– fizyczna, posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i
– nie karana za przestępstwa przeciwko: mieniu, dokumentom, przestępstwa gospodarcze, fałszowanie pieniędzy, papierów wartościowych, znaków urzędowych, przestępstwa skarbowe oraz inne przestępstwa mające znaczenie ze względu na wykonywany zawód i
– mająca wykształcenie wyższe kierunkowego lub która ukończyła studia podyplomowe z zakresu pośrednictwa w obrocie nieruchomościami.
Ile środków na rozkręcenie takiego biznesu?
Niestety uruchomienie biura nieruchomości wiąże się z koniecznością posiadania dość sporych funduszy na start. Trzeba bowiem zainwestować nie tylko w rzeczy typowo materialne, jak odpowiedni lokal w atrakcyjnej lokalizacji, ale także zatrudnić grono profesjonalistów i ekspertów w dziedzinie nieruchomości. To właśnie ludzie stanowią prawdziwą wartość w tym biznesie i dają gwarancję odniesienia sukcesu w branży. Poza tym niezwykle ważna jest reklama. To w promocję na sam początek trzeba włożyć naprawdę sporo pieniędzy.
Czy to się w ogóle opłaca?
To trudny biznes i bardzo zależny od ogólnej kondycji gospodarki, ale może przynieść naprawdę niezłe zyski. Profesjonalne biuro nie powinno się bać kryzysu, choć tak naprawdę wszystko zależy od odpowiedniej motywacji i siły przebicia, bo o klienta w tych czasach należy walczyć.
Ważne żeby przebić konkurencję
Biur nieruchomości w Polsce jest mnóstwo, konkurencja jest więc spora, dlatego tym bardziej konieczne jest wyróżnienie się na tle konkurencji. A można to zrobić na wiele sposobów. Chociażby tak, aby nie ograniczać się tylko do lokalnego rynku nieruchomości, ale żeby mieć oferty z całej Polski, szczególnie z miejsc wyjątkowo atrakcyjnych – a więc gór, morza czy Mazur.