Zakład pogrzebowy

Zakłady pogrzebowe to biznes trudny, ale pewny. Wystarczy wyrobić sobie w danym społeczeństwie markę, aby na brak klientów, a na tym samym na swoją pensję, nie narzekać. Najtrudniejsze są oczywiście początki, bo przebić się wśród naprawdę sporej w tej branży konkurencji wymagać może sporo nakładów, i to nie tylko finansowych.

Zakładów pogrzebowych w Polsce jest bardzo dużo. Ma to związek nie tyle z wciąż starzejącym się polskim społeczeństwem i zwiększoną umieralnością, ale także i z tym, że wejść do branży jest wyjątkowo łatwo. Nie trzeba tu starać się ani o specjalne pozwolenia, ani ubiegać się o koncesję. Świadczenie usług pogrzebowych jest traktowane w naszym kraju jak każdy inny zwyczajny biznes, a więc polskie prawo daje rodzimym przedsiębiorcom zupełną swobodę w zakresie podejmowania i prowadzenia takiej działalności gospodarczej.

Od czego zacząć?

Zacznij od poznania statystyk umieralności w danym mieście. Może nie brzmi to zbyt dobrze, ale jednak zanim się wejdzie na rynek dobrze jest się zorientować w sytuacji. Z tego samego względu prześwietl dokładnie konkurencję. Zwróć przede wszystkim uwagę na ich cennik. Dokonaj analizy stawek znajdujących się w najbliższej okolicy zakładów, a nawet skontaktuj się z nimi jak zwyczajny klient i spróbuj negocjacji cen – w ten sposób najlepiej zdobędziesz potrzebną Ci wiedzę. Dzięki temu będziesz też wiedział na jakim poziomie ustawić ceny, aby przyciągnąć do siebie klientów. Dowiesz się też co jeszcze możesz im zaproponować, a czego brak u konkurencji.

Nazwa

Równie ważne co rozeznanie jest także nazwa twojego zakładu. Powinna być odpowiednia i na odpowiednim poziomie, niebanalna a jednocześnie łatwa do zapamiętania. Dobrym rozwiązaniem jest umieścić w nazwie własne nazwisko.

Lokal i wyposażenie

Na rozkręcenie biznesu niestety będziesz potrzebował dość solidnej puli gotówki. Oprócz lokalu pod zakład, który musi spełniać sporo wymagań, będziesz też musiał zakupić co najmniej jeden karawan. Wbrew pozorom on także ma spore znaczenie w tym biznesie. Warto wyglądem karawanu odróżniać się od konkurencji. Można zaryzykować i np. zamiast typowej czarnej limuzyny postawić na srebrny wóz – to nie zawsze się może jednak opłacić i może się wiązać z ryzykiem. Pamiętaj też o tym, że karawan wymaga wydawanego przez sanepid atestu sanitarnego. Oprócz niego musisz też zaopatrzyć się w co najmniej kilka a najlepiej kilkanaście sztuk trumien – różnej wielkości i wykonanych w różnym stylu. Musisz też mieć dostęp do chłodni.

Pracownicy

Pamiętaj, że na markę Twojej firmy w dużej mierze pracują zatrudnieni przez Ciebie ludzie. Pracownik to wizytówka, bo to on ma pierwszy kontakt z klientem, dlatego jego prezencja musi być nienaganna. W tej branży bardzo ważne jest wyczucie, bo pogrążone w żałobie rodziny bardzo łatwo urazić. Z tego względu zainwestuj w ludzi, którzy odznaczają się wysoką kultura osobistą przejawiającą się zarówno w zachowaniu, jak i w wypowiadanych słowach.

Reklama

Odpowiednia promocja to klucz do sukcesu w tej branży. Dobrym pomysłem jest reklamowanie się w prasie lokalnej w bliskim sąsiedztwie nekrologów. Jest to dział chętnie odwiedzany przez czytelników, więc nazwa Twojej firmy zapadnie im w pamięć.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz