Restauracja czy też kawiarnia to najczęściej wybierany przez osoby zakładające własną działalność biznes. Czasem są to inwestycje udane, jeszcze częściej kończą się fiaskiem, mimo że ludzie dbają i troszczą się o jej wystrój, menu, obsługę. Pomysł bowiem nie wystarczy. Własna restauracja to wyzwanie, ciężka praca i konieczność pełnego zaangażowania.
Dużo łatwiej w biznesie gastronomicznym osobom, które mają już wyrobioną markę i doświadczenie. Początkujący muszą przygotować się na masę wyrzeczeń i ciężkiej pracy, zadbać o środki finansowe na start i – przede wszystkim – zbadać rynek, na którym chcemy działać. Nie wszędzie bowiem opłaci się otwierać którąś z kolei pizzerię czy lokal z chińszczyzną.
Po pierwsze, lokal
Przede wszystkim musimy zadbać o lokal. Zwykle lokal można kupić bądź wynająć. Ta druga opcja wymaga mniejszego wkładu finansowego na start, wydaje się być zatem bardziej opłacalna dla osób niedoświadczonych i mniej ryzykowna. Koszty są oczywiście tak czy inaczej wysokie: tym wyższe, im większy lokal, im atrakcyjniejsza lokalizacja, im wyższy standard wnętrza.
Najdroższe lokale znajdziemy w dużych miastach. Na czele oczywiście plasuje się Warszawa, gdzie powinniśmy się przygotować na kwotę od 4000 zł wzwyż. Niewiele taniej jest w miastach takich jak Wrocław, Poznań, Kraków. Koszt czynszu to nie wszystko. Pod uwagę należy wziąć także miesięczne lub kwartalne koszty utrzymania lokalu: opłaty za media, raty za sprzęt.
Wybrany lokal musi zostać zaakceptowany przez Inspektorat Sanitarny. Należy zatem wcześniej rozważyć, na ile osób ma być przygotowane wnętrze i pod tym kątem dobrać nie tylko rozmiar i urządzenie sali, ale także wyposażenie kuchni, zaplecza, wielkość lodówek. Pomieszczenie musi spełniać wszelkie normy bezpieczeństwa.
Po drugie, wyposażenie
Wyposażenie restauracji jest pochodną klimatu, jaki sobie zaplanujemy. W zależności od menu i nazwy, możemy zaplanować wnętrze nowoczesne lub rustykalne, klasyczne lub egzotyczne – pamiętać jednak należy, że całość powinna być spójna. Dobre wnętrze buduje atmosferę naszego lokalu.
Po trzecie, menu
To jednak dobre jedzenie staje się niekwestionowanym wyznacznikiem sukcesu restauracji i argumentem, przekonującym gości do powrotu. Jedną z najważniejszych składowych sukcesu jest świeżość produktów. Drugą – może nawet istotniejszą – kucharz lub szef kuchni, który nie tylko poprowadzi zespół pracowników, ale i stworzy autorskie menu.
W doborze listy posiłków nie powinniśmy jednak polegać wyłącznie na własnym guście i fantazji. Uwzględnić należy lokalny rynek, określając grupę docelową, do której chcemy trafić z naszą ofertą.
Po czwarte, goście
Zdobycie wiernej klienteli – takiej, która będzie powracać i przyprowadzi swoich znajomych – to nie lada wyzwanie. To także kwestia kluczowa i, niestety, efekt niepowodzeń w przypadku większości świeżo upieczonych restauratorów.
Jak już wspomniano wyżej, zadbać należy o spójność wrażeń. Jeśli tworzymy restaurację włoską, zadbajmy o podobny wystrój. Zwróćmy uwagę na sumienną obsługę i smak jedzenia. Warto przygotować się na wizytę gości o szczególnych wymaganiach: wegetarian, osoby wymagające diety bezglutenowej czy też rodziny z małymi dziećmi. Umiejętna odpowiedź na ich potrzeby na pewno zaplusuje w przyszłości.