Otwarcie biura podróży może się wydać ryzykowne, szczególnie po ostatnich problemach tej branży. Bankructwa biur podróży nie są co prawda rzadkością, ale wcale nie musi oznaczać to, że jeżeli wejdziesz w ten biznes, to i Tobie się nie uda. Najważniejszy jest biznesplan i dokładne przemyślenie strategii. Musisz klientom zaoferować to, czego brakuje u konkurencji. Poza tym warunkiem powodzenia całego przedsięwzięcia jest po prostu wysoka jakość usług.

Na początku musisz jednak wiedzieć, że aby otworzyć biuro podróży nie wystarczy zwykły wpis do ewidencji działalności gospodarczej oraz przekazania informacji o nowo otwartej firmie do ZUS, urzędu skarbowego oraz wojewódzkiego urzędu statystycznego. W tym konkretnym przypadku będziesz musiał postarać się dodatkowo o pozwolenie z urzędu wojewódzkiego na prowadzenie tego typu działalności oraz uzyskanie specjalnego wpisu do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Dopiero po załatwieniu tych formalności będziesz mógł działać legalnie. Na start przygotuj się więc na pokonanie wielu przeszkód biurokratycznych.

Poza tym zanim wejdziesz w tę branże musisz uzbierać dość pokaźny kapitał. Aby utrzymać się wśród dość pokaźnej konkurencji będziesz potrzebował co najmniej 100 tysięcy zł na gwarancje bankowe i ubezpieczeniowe, na przedpłaty i zaliczki na imprezy, a także na promocję firmy (reklama musi być skuteczna), zdobycie marki i dotarcie do przyszłych klientów.

Pamiętaj, że przepisy dają Ci trzy możliwości prowadzenia biura podróży, bowiem pod takim określeniem kryć się może działalność:

1) organizatora usług turystycznych,

2) pośrednika turystycznego,

3) agenta turystycznego.

Od czego zacząć?

Oczywiście kluczowe znaczenie w tym biznesie ma lokalizacja biura. Od tego w dużej mierze zależy powodzenie i sukces. Najlepszym rozwiązaniem jest umiejscowienie biura gdzieś w centrum miasta, w śródmieściu, blisko centrum handlowego, czyli po prostu tam, gdzie odnotowuje się zwiększony ruch. Idealnie by było gdyby lokal znajdował się na parterze i miał duże witryny/okna. Pamiętaj też, że Twoje biuro podróży nie powinno być małą klitką, w której ledwo zmieścisz się tylko Ty i Twój współpracownik. Pomieszczenie powinno być na tyle duże, aby klienci poczuli się w nim komfortowo. Powinny się więc znaleźć tam wygodne dla klientów fotele, stolik, półki z folderami, biurka z komputerami i inny niezbędny sprzęt i oczywiście toaleta.

Pokonaj konkurencję

Gdy masz już idealnie urządzone biuro zacznij zmasowaną akcję promocyjną. Reklamuj się w prasie lokalnej, w Internecie, pomyśl też o zewnętrznym billboardzie i ulotkach. Im więcej osób się dowie o Twoim istnieniu tym lepiej dla Ciebie.

Pamiętaj też o ty, że zaistnieć na rynku będziesz mógł tylko wtedy, gdy wyróżnisz się pozytywnie na tle konkurencji. Swoją ofertę dostosuj więc do mieszkańców Twojego miasta – niech to będzie oferta dostosowana do zasobności ich portfeli. Na początku, dla zachęty, rozważ też możliwość wprowadzenia atrakcyjnych promocji i rabatów – nie szalej jednak i zachowaj umiar, bo przecież biznes ma Ci przynosić zyski, a nie straty.