Serwis/portal internetowy

2Internet to potęga, z którą trudno się nie liczyć. W bardzo szybkim tempie stał się on jednym z najważniejszych, jeżeli już nawet nie najważniejszym, źródłem pozyskiwania informacji, zbierania danych czy komunikacji międzyludzkiej. Wirtualny świat wciąga. Obecnie mówi się nawet, że jeżeli czegoś nie ma w internecie, to znaczy że nie istnieje. To prawda, z którą należy się pogodzić i zaakceptować, bo ten stan rzeczy raczej szybko się nie zmieni. Internet opanował już praktycznie wszystkie dziedziny życia i trudno już nawet wyobrazić sobie normalne funkcjonowanie bez niego. Stał się on dla wielu współczesnych ludzi pierwszym oknem na świat. Tak jak kiedyś dzień rozpoczynał się od filiżanki kawy wypitej w trakcie lektury gazety, tak teraz prasę drukowaną zastąpiła wersja elektroniczna.

Biznes w sieci wydaje się być więc naturalną koleją rzeczy. Jedną z opcji takiej działalności jest uruchomienie i prowadzenie serwisu internetowego. Takie zajęcie może się okazać szczególnie opłacalne dla tych, którzy nie mają zbyt wielu środków na start. Działalność prowadzona w wirtualnym świecie wydaje się być łatwa, a przy tym może być też wysoce dochodowa. Jasne, że dużo łatwiej mieli ci, którzy na tego typu działalność postawili kilka lat temu, gdy internet w Polsce dopiero raczkował. Wtedy było się o wiele łatwiej przebić, nie było też takiego nasycenia rynku jak to się obserwuje obecnie. Ale nawet i teraz może się udać, trzeba tylko dobrze przemyśleć to gdzie i na jaki portal chcemy postawić.

Powodzenie przedsięwzięcia zależy przecież głownie od jego tematyki i formy jaką przyjmie. Zastanówmy się dobrze czy chcemy prowadzić jakiś monotematyczny wortal poświęcony np. turystyce czy motoryzacji, czy raczej postawimy na typowy, bogaty w treść serwis informacyjny, na którym sukcesywnie będziemy zamieszczać bieżące informacje z życia miasta i regionu. W ostatnich czasach dużą popularnością cieszą się też serwisy społecznościowe, te ogólnoświatowe i ogólnokrajowe jak np. Facebook, Twitter czy nk.pl, jak i bardziej lokalne zrzeszające ludzi o podobnych zainteresowaniach lub mieszkających np. na danym osiedlu.

Takich miejsc w wirtualnym świecie jest mnóstwo, dlatego zanim rozpoczniemy przygotowywania do uruchomienia kolejnego dość mocno zastanówmy się co najbardziej może nam się opłacać i jakiego typu portal może przyjąć się w danym społeczeństwie najlepiej. Jeżeli mieszkamy w mieście, w którym nie ma dobrego i profesjonalnego serwisu informacyjnego, to możemy pójść w tę stronę, jeżeli jednak na rynku jest już przesyt takich portali, to lepiej pomyśleć o czymś innym.

Na czym zarabiają serwisy internetowe?

Oczywiście musimy sobie zdawać sprawę z tego, że portale, serwisy internetowe, niezależnie od tego jaką mają formę, utrzymują się głównie z reklam. Na szczęście form reklamy internetowej jest obecnej tak wiele, że można wśród nich wybierać i przebierać, warto jednak zachować umiar. Nie przesadzajmy z ilością reklam publikowanych na stronie – to bardzo istotne. Wiadomo, że im będzie ich więcej tym więcej zarobimy, ale ich przesyt może skończyć się dla nas zupełną katastrofą, czyli odwróceniem się od serwisu jego czytelników. A tego nie chciałby chyba nikt, bo gdy znikną internauci, znikną też reklamodawcy. Pamiętajmy więc o tym, że użytkownicy wirtualnej sieci są już zirytowani wszędobylskimi reklamami i nie lubią być wciąż bombardowani wyskakującymi okienkami, które nawet po kliknięciu w krzyżyk nie chcą się zamknąć.

Pamiętajmy jednak o tym, że aby serwis internetowy stał się dla nas dochodowym biznesem to musi zawierać rzetelne informacje, publikowane w atrakcyjnej formie. Do tego konieczne jest umożliwienie interakcji z użytkownikami. Internauci lubią komentować, oceniać i zostawiać po sobie ślady na stronach www. Serwis poważnie myślący o odniesieniu sukcesu musi więc zostać obowiązkowo wyposażony w opcję komentowania, opiniowania i wymiany myśli. Załóżmy więc forum, a opcjonalnie czat. Dajmy też internautom to czego mogą w danej społeczności chcieć najbardziej. Musimy ich w końcu czymś do swojego portalu przyciągnąć i zachęcić do zarejestrowania się oraz aktywnego korzystania z serwisu. Może to być m.in. opcja zakładania skrzynek pocztowych albo publikowania własnych wiadomości, newsów, czy możliwość założenia bloga albo wrzucania swoich fotek.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz