Personal shopper, czyli osobisty stylista

Jeżeli interesujesz się modą, masz wyczucie stylu i wiesz co jest obecnie trendy, to może właśnie nadszedł najlepszy czas na zostanie profesjonalnym stylistą. W obecnych czasach prywatnego stylistę może mieć każdy z nas. Mimo że personal shopper wciąż wielu kojarzy się jedynie z postacią ze świata gwiazd z najwyższej półki, to jednak jego usługi są już dostępne dla każdego. Nawet w Polsce. Chociaż u nas wciąż doradców stylu nie jest dużo. Ale to właśnie jest Twoja szansa na stworzenie naprawdę dochodowego biznesu. Wykorzystaj tę niszę jak najlepiej.

Kim jest personal shopper?

Głównym zadaniem personal shoppera jest doradzanie klientom jak powinni się ubierać, żeby wyglądać dobrze i odpowiednio na każdą okazję. Do jego obowiązków należy więc pomoc klientowi w doborze nowych ubrań oraz podpowiedzieć, co z dotychczasowej garderoby można zostawić, a czego definitywnie trzeba się pozbyć. Personal shopper pracuje więc głównie w „szafie” swoich klientów. Z jego usług powinni skorzystać wszyscy ci, którym potrzebna jest pomoc fachowca przy doborze ubrań. Typowy dzień pracy osobisty stylista spędza właściwie w sklepie, gdzie nie tylko pomaga w dobieraniu garderoby, ale także podpowiada jak podkreślać zalety figury i urody. W Polsce zawód stylisty spopularyzowały programy typu „Trinny i Susannah”, czyli te propagujące metamorfozy i zachęcające zwykłe Polki do zmiany stylu.

Jak zostać osobistym stylistą?

Jeżeli ktoś lubi buszować po sklepach i spędzać tam całe godziny, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby został osobistym stylistą i tak właśnie zarabiał na życie. To zajęcie pozwala bowiem połączyć przyjemne z pożytecznym, hobby i zarobek. Można chodzić z ludźmi na zakupy i jeszcze na tym zarabiać. Dla niektórych to wymarzona praca, ale trzeba uważać, bo ona tylko z pozoru jest łatwa. W tym zawodzie trzeba mieć wyczucie stylu i znać się na modzie. Przydaje się tu wykształcenie artystyczne, np. z zakresu projektowania ubioru (chociaż nie jest to konieczne). Dobrze by było także ukończyć co najmniej jeden kurs „na stylistę”, ale ten jest dość drogi i trzeba za niego zapłacić nawet kilka tysięcy złotych. Oczywiście jest to jednak ogromny plus, jeżeli faktycznie poważnie myśli się o wejście w ten biznes.

Jakimi cechami powinien odznaczać się dobry stylista?

Personal shopper powinien być osobą pozytywnie nastawioną do świata, otwartą, kontaktową, nie mającą problemów z nawiązywaniem nowych znajomości. Dobry stylista musi się też odznaczać wyczuciem stylu, znać się na najnowszych trendach oraz być na bieżąco z nowinkami modowymi. Jednak zamiłowanie do mody i pozytywne podejście do klienta to tylko połowa sukcesu. Bez gruntownej wiedzy z zakresu fasonów klasycznych, doboru kolorów i wzorów w tym zawodzie nikt sobie nie poradzi.

Jak i od czego zacząć?

Od otworzenia własnej strony internetowej. Może to być blog dotyczący zagadnień modowych, gdzie prezentując swoje umiejętności i wiedzę można zachęcić ewentualnych klientów do współpracy. Będzie to pewnego rodzaju port folio personal shoppera i właściwie na samym początku kariery zawodowej jedyna opcja na zaprezentowanie i przekonanie do siebie klientów.

Rozpoczęcie biznesu jest więc dość proste i mało kosztowne, ale tak naprawdę to dopiero początek długiej drogi. Żeby zaistnieć w tej branży potrzeba dobrej renomy. Nikt nie zrobi styliście tak dobrej promocji i reklamy jak zadowolony klient, który zarekomenduje go dalej. Ale tego pierwszego klienta trzeba jakoś zdobyć. Chcąc zostać personal shopperem koniecznie reklamuj się w internecie, ale nie ograniczaj się tylko do wirtualnego świata. W tym zawodzie liczą się kontakty i to najlepiej z ludźmi ze świecznika, tzw. celebrytami. Staraj się więc pokazywać w ich towarzystwie, przebywać na tych samych spotkaniach, bankietach. Zawieraj nowe, ciekawe znajomości i wyrabiaj kontakty. Na początku trzeba się natrudzić, ale potem będzie tylko lepiej.

Oczywiście to zależy też od tego w jaki target celujesz – czy interesują Cię zwykli, „szarzy” obywatele, którym chcesz pomagać w dobieraniu garderoby czy raczej chcesz mieć klientów wśród „gwiazd”.

Czy to jest opłacalny biznes?

Najdogodniejsza forma pracy dla personal shoppera to oczywiście własna działalność. Jednak najlepiej na taki biznes postawić w większych miastach, gdzie jest nieograniczony dostęp do różnorodnych sklepów i galerii handlowych. Swoje wynagrodzenie można pobierać zarówno za konkretną usługę, wycenioną indywidualnie albo ustalić stawkę za godzinę. W zależności od renomy i popularności osobistego stylisty za godzinę może on inkasować od 100

zł do nawet 1.5 tys. zł. Jeżeli więc ktoś celuje w klientów z wyższych sfer, majętnych, dobrze sytuowanych, biznesmenów, kierowników i osób piastujących wyższe stanowiska to w ciągu miesiąca wystarczy mu nawet tylko czterech klientów.

Klienci

Klientami personal shopperów są najczęściej osoby zapracowane, które nie mają czasu na długie i częste zakupy. Zazwyczaj jest tak, że potrzebują one wsparcia i pomocnej dłoni, bo są niepewne swojego wizerunku i potrzebują impulsu, aby na nowo uwierzyły w siebie. Styliści pracują zarówno z bizneswoman, jak i ze zwykłymi Polkami, żonami i matkami, które mają poczucie, że się nieco zaniedbały. Sporo osób zgłasza się też do personal shoperów w momencie zmiany pracy. Wbrew pozorom równie często jak kobiety z rad stylisty korzystają mężczyźni, którzy przecież nie znoszą zakupów, a dzięki zatrudnieniu specjalisty i eksperta mają ten problem z głowy.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz