Firmy cateringowe od kilku lat przeżywają dynamiczny rozwój i stale poszerzają zakres swojej rodzaj działalności. Początkowo catering polegał przede wszystkim na obsłudze dużych imprez masowych: konferencji naukowych, eventów, firmowych bankietów.  Z czasem popularność zyskała usługa polegająca na dostarczaniu gotowych posiłków w formie obiadów lub lunchów do firm, instytucji oraz osób prywatnych, połączona z podpisaniem umowy o stałej współpracy. Dziś firmy cateringowe coraz śmielej wkraczają na rynek klienta detalicznego, oferując takie usługi, jak catering na imprezę domówkę, kolację wigilijną czy też chrzciny.

Jak więc widać, obecnie usługi cateringowe mogą przybierać rozmaite formy. Dlatego przed założeniem firmy należy skonkretyzować przedmiot swojej działalności oraz przeprowadzić wnikliwą analizę rynku. Przyszły przedsiębiorca powinien przede wszystkim sprecyzować docelową grupę odbiorców oraz zdobyć wiedzę na temat działań konkurencji. Aby zminimalizować koszty dowozu posiłków, potencjalnych klientów najlepiej szukać w najbliższej okolicy.

Jak pozyskać klienta

O pozyskanie klientów należy zadbać jak najwcześniej – jeśli jest to możliwe, nawet przed faktycznym uruchomieniem działalności. Im więcej się uda podpisać umów na obsługę cateringową, tym łatwiej będzie firmie przetrzymać pierwsze, najtrudniejsze miesiące. Tymczasem wiele osób wpierw wynajmuje i wyposaża lokal, a dopiero później rozgląda się za jakimkolwiek klientem, co często prowadzi do szybkiej likwidacji firmy.

Poszukiwanie klientów najlepiej zacząć od biurowców, firm, instytucji oraz zakładów pracy, które znajdują się w bezpośrednim sąsiedztwie firmy. Należy również przedstawić swoją ofertę firmom zajmującym się obsługą dużych konferencji oraz eventów. Spotkanie biznesowe warto połączyć z darmową degustacją (aby przekonać drugą stronę do jakości i smaku przygotowywanych posiłków).  Przykład krajów zachodnioeuropejskich dowodzi, iż takie dynamiczne formy promocji są o skuteczniejsze, niż wysyłanie ulotek lub ofert handlowych.

Inną metodą na pozyskanie klientów mogą działania w obszarze nisz rynkowych, np. catering dla sezonowych pracowników budowlanych czy cieszący się coraz większą popularnością catering dietetyczny. Niekiedy dobrą metodą na rozkręcenie działalności jest nawiązanie współpracy z właścicielami małych barów, które są nastawione na podgrzewanie posiłków.

Formalności

Aby otworzyć firmę cateringową, nie trzeba mieć żadnych dodatkowych uprawnień.  Należy uzyskać jedynie wpis do ewidencji oraz zgodę Sanepidu i Państwowej Straży Pożarnej na prowadzenie działalności w danym lokalu. Należy podkreślić, iż uruchomienie działalności we własnym mieszkaniu absolutnie nie zwalnia od uzyskania takiej zgody. Rejestrując firmę w prywatnym domu, musimy spełnić identyczne wymogi, jakie obowiązują w lokalach gastronomicznych. Dodajmy również, iż nielegalne uruchomienie firmy może się skończyć zakazem prowadzenia działalności oraz bardzo wysoką grzywną (nawet do 10 tys. zł).

Podstawa prawna

Podstawą prawną działalności firmy cateringowej jest Ustawa o bezpieczeństwie żywności i żywienia, która dokładnie precyzuje warunki, które musi spełnić przedsiębiorca, aby firma uzyskała zgodę Sanepidu na przetwarzanie i produkcję żywności. Są to zarówno wymogi dotyczące wyposażenia lokalu, jak i wymogi dotyczące pracowników (konieczność posiadania ważnych książeczek sanitarno-epidemiologicznych).

Wyposażenie

Zgłaszając firmę w Sanepidzie obok wniosku o wpis do rejestru trzeba również złożyć projekt technologiczny lokalu, uwzględniający elementy wyposażenia. Sprzęty używane do przetwarzania żywności powinny być wykonane ze stali nierdzewnej, muszą również posiadać odpowiednie atesty. Istotna jest zwłaszcza lokalizacja zlewów, lodówek, stołów roboczych oraz szafek na środki czystości, umożliwiająca oddzielenie drogi czystej od drogi brudnej.

Do podstawowego wyposażenia firmy cateringowej należy sprzęt AGD (kuchenka gazowa, lodówki, chłodnie)  oraz urządzenia usprawniające przygotowywanie posiłków: krajalnice, noże elektryczne, blendery, wielofunkcyjne roboty itp. Konieczne są również akcesoria do przewożenia posiłków (przenośne lodówki, termosy, zastawa) oraz jednorazowe naczynia – kubki, sztućce, pojemniki próżniowe, folia spożywcza itp.

Koszty

Do podstawowych kosztów inwestycyjnych należy zaliczyć wydatki związane z wynajęciem oraz remontem lokalu, a także koszt niezbędnego sprzętu i pensję przynajmniej jednego pracownika, który będzie się zajmował dowożeniem posiłków. Co prawda, wiele osób przymierzających się do założenia firmy cateringowej sądzi, iż będzie w stanie samodzielnie zająć się wszystkim – od przyjmowania zleceń, po przygotowanie potraw i ich rozwiezienie, jednak praktyka dowodzi, iż jest to niemożliwe. Kolejnym kosztem będzie samochód dostawczy oraz komputer do przyjmowania zamówień drogą elektroniczną. Ponadto firma musi posiadać co najmniej jedną linię telefoniczną. W początkowym okresie działalności warto również zainwestować jakąś kwotę w promocję oraz reklamę (także w internecie).