Kolejna firma sprzątająca? Być może wydaje ci się, że rynek jest już przesycony tego typu działalnością, ale tak nie jest. Mimo że konkurencja w tej branży jest spora, to jednak wciąż można odnieść sukces. Wystarczy wyróżnić się na tle innych firm i zaoferować przyszłym klientom coś ekstra. Na brak zainteresowanych wynajęciem ekipy sprzątającej raczej nie będziesz narzekał, ale żeby się tak stało będziesz musiał sporo się napracować.

Z pewnością za uruchomieniem firmy sprzątającej przemawia fakt, że samo rozpoczęcie działalności jest stosunkowo łatwe. Żeby wykonywać tego typu usługi nie potrzeba żadnych pozwoleń czy koncesji, wystarczy po prostu działalność zarejestrować, aby działać w pełni legalnie. Plusem takiego biznesu jest także i to, że wynajmowanie firmy zewnętrznej do sprzątania staje się w Polsce coraz popularniejsze. Tzw. outsourcing jest dla zleceniodawców bardzo korzystny, bo nie ponoszą oni kosztów kosztów zatrudnienia kolejnego pracownika takich jak ZUS czy pensja sprzątaczki, a dodatkowo usługę sprzątania mogą odliczyć od kosztów działalności gospodarczej. Poza tym koszty związane z zawarciem umowy outsourcingowej są znacznie niższe niż zatrudnienie osoby sprzątającej na umowę o pracę.

A przecież każdy potrzebuje sprawdzonej i pewnej ekipy sprzątającej, na którą może liczyć. W tym fachu liczy się nie tylko szybkość i dokładność w sprzątaniu, ale także dyskrecja i umiejętność zachowania poufnych danych dla siebie. Ekipa sprzątająca jest przecież wpuszczana po godzinach do biur, w których nie trudno natknąć się na jakieś dokumenty i poufne dane. Każdy wyciek od razu rzuci podejrzenie na firmę sprzątającą. Dyskrecja i dobra opinia jest także niezbędna podczas sprzątania prywatnych domów i posesji. Nikt nie będzie chciał do swojego domu wpuścić kogoś kto nie ma nagannej opinii, dlatego warto zadbać o swoją renomę szczególnie mocno.

Co na początek?

Sprawdzenie konkurencji

Żeby mieć większą pewność powodzenia przedsięwzięcia musisz dokładnie rozeznać się na rynku, na którym zamierzasz działać. Koniecznie musisz poznać swoją konkurencję, jej ofertę, cennik i wtedy obmyślać strategię dla siebie. Bez dobrego biznes planu nawet w takiej branży się nie obejdzie. Oczywiście najlepszą lokalizacją pod tego typu biznes są duże miasta, bo to właśnie tam jest największy popyt na tego typu usługi. Jednak najważniejsze jest to, abyś odnalazł swoją niszę. Miasto może być mniejsze, jeżeli nie ma na tym terenie konkurencji, a ty masz pewność, że klienci się znajdą.

Zakup niezbędnego sprzętu

Na start musisz zakupić odpowiednie narzędzia swojej pracy, czyli sprzęt sprzątający. Nie wystarczą zwykłe zmiotki, szczotki, wiadra, mopy czy odkurzacz. Koniecznie zainwestuj też w bardziej profesjonalne maszyny czyszczące i myjące podłogi. Zaopatrz się też w odpowiednią ilość środków czystości i detergentów.

Znajdź pierwsze zlecenie

Jeszcze przed wystartowaniem firmy dobrze by było gdybyś postarał się o pierwszego klienta i pierwsze zlecenie – to pozwoli ci chociaż na pokrycie kosztów bieżących.

Klienci

Tu masz wolną rękę – możesz zarówno oferować usługi sprzątające osobom prywatnym i zajmować się od czasu do czasu ich domami, możesz też zdecydować się na większych klientów, czyli na biura, supermarkety, szkoły czy szpitale. Możesz też połączyć oba te elementy w jedną firmę.

Oferta skierowana do klienta indywidualnego

Jeżeli zdecydujesz się szukać klientów wśród osób prywatnych, to w swojej ofercie skierowanej do nich koniecznie zawrzyj:

1) Typowe usługi sprzątające w domach/mieszkaniach takie jak:

– odkurzanie dywanów i wykładzin,

– mycie podłóg,

– wycieranie kurzu z mebli,

– mycie okien, drzwi

– przetarcie parapetów, poręczy,

– sprzątanie toalety i łazienki, w tym mycie prysznica lub/i wanny oraz zlewu, zmywanie kafelków,

– wyrzucanie śmieci.

2) Usługi dodatkowe, takie jak:

– pranie dywanów,

– czyszczenie i pranie foteli i krzeseł,

– czyszczenie kanap, łóżek, wersalek,

– pranie tapicerek samochodowych.

3) Usługi związane z czyszczeniem pomieszczeń po remontach, czyli:

– odkurzanie ścian, sufitów, podłóg oraz mebli,

– mycie podłóg,

– zdzieranie i oczyszczanie pozostałości po zaprawach, farbach i lakierach,

– czyszczenie płytek ściennych i podłogowych po fugowaniu.

4) Usługi sprzątające wokół domu, takie jak:

– koszenie trawników,

– podlewanie trawników,

– przycinanie krzewów,

– grabienie liści.

5) Usługi związane z opieką nad grobami, czyli:

– mycie nagrobków,

– sprzątanie terenu wokół grobu,

– usunięcie starych kwiatów i zniczy,

– wyrwanie chwastów wokół mogiły,

– zapalenie znicza,

– postawienie świeżych kwiatów lub wieńca.

Oferta skierowana do firm biznesowych

Sprzątanie biur, szkół, supermarketów czy szpitali będzie wymagało:

– wytarcie z kurzu z mebli, sprzętu komputerowego i urządzeń biurowych (np. komputerów, telefonów, faksów itp),

– uporządkowanie biurek,

– umycie drzwi, przeszklonych ścian, luster,

– odkurzanie wykładzin i umycie podłóg,

– utrzymanie czystości w sanitariatach

– zaopatrzenie sanitariatów w środki higieniczne, takie jak papier toaletowy, ręczniki papierowe, mydło.